Giver proteinpulver virkeligt større muskler ved træning?

Giver proteinpulver virkeligt større muskler ved træning?

Giver proteinpulver virkeligt større muskler ved træning?

Proteinpulver er så småt ved at være blevet til et almindeligt kosttilskud, som de fleste tager sammen med deres træning, men der findes nogle, der stadigvæk er skeptiske. Dette er ærgerligt, da de går glip af nogle store fordele, som de ellers ville få af at supplere deres kost med proteinpulver.

Protein og kroppens opbygning

protein synteseMusklerne i kroppen er opbygget af proteiner – kroppen omdanner protein til filamenter, som er det, der får musklen til at kunne trække sig sammen. Med andre ord er det altså mængden og størrelsen af disse filamenter, der producerer styrken i musklerne, og det er dem der skaber bevægelsen.

Når du træner, nedbrydes disse filamenter, og kroppen genopbygger dem i de efterfølgende dage, således at de bliver større og stærkere end før, for at musklerne kan holde til at blive udsat for større modstand når de er genopbygget.

Det er altså ikke træningen, men restitutionen, der øger muskelmassen. Denne proces kræver, at kroppen har protein at opbygge musklerne af. Hvis kroppen ikke har nok protein, kan den ikke genopbygge musklerne.

Det er i perioden, hvor musklerne bliver genopbygget, at du ved hjælp af din kost har mulighed for at påvirke hvor store musklerne bliver genopbygget. Resultatet af at have for lidt protein i kroppen under restitution er i værste fald, at musklerne overhovedet ikke genopbygges, og du derved har fået mindre muskler af, at nedbryde dem i motionscenteret.

De fleste indtager dog nok protein til, at der sker en forøgelse i muskelmassen henover dagene efter, at du har nedbrudt dem. Men tricket er, at sørge for at kroppen hele tiden har protein til at bygge på musklerne, sådan at du får mest muligt muskelmasse ud af din træning.

Hvordan hjælper proteinpulver på muskelvæksten?

Det er ikke sådan, at jo mere proteinpulver du spiser, jo større muskler får du. Grunden til at proteinpulver er med til at øge muskelmassen, er, at proteinpulveret gør det nemmere at sikre dig, at du får den protein, som kroppen skal bruge til at danne muskelmasse. Hvis kroppen ikke har protein nok i perioden efter du har trænet, kan den ikke danne muskelmasse, og du går på den måde glip af en muskelforøgelse, som du havde fået hvis du havde haft protein nok.

Det kan være både svært, dyrt og tidskrævende at sikre, at du får nok protein igennem traditionel mad. For de forskellige madvarer indeholder forskellige mængder af protein per gram, og maden tager længere tid at tilberede end en proteinshake med proteinpulver og vand.

På denne måde gør proteinpulver det nemmere at sikre, at du dagligt får de 1,5-2,5 gram proteinpulver pr. kilo legemesvægt dagligt, som anbefales for at sikre at kroppen har nok protein at danne muskelvæv af. Proteinpulveret øger på denne måde ikke størrelsen af musklerne direkte, hvis du allerede får dækket sit proteinbehov igennem traditionel mad. Men hvis du træner meget, og ikke tilbereder 5 måltider om dagen, vil du helt sikkert få større muskelmasse på længere sigt af at supplere din kost med proteinpulver.

Kilder:

Kilde til info om proteinpulver: Bodylab

Kilde til proteinshakes: Hurtig Mums

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *